söndag 19 februari 2017

Enkät publicerad

Nu har jag bestämt mig för hur enkäten ska se ut och vilka frågor jag måste ställa. Jag gör två identiska enkäter, en till vardera kurs. Då får jag in ett stort underlag för analys och planering av aktion. Syftet med mitt val av frågor är att utgå ifrån vad elever i svensk skola faktiskt ska lära sig under sin skolgång ta reda på vilka kunskaper studenterna anser att de i sin tur behöver besitta för att kunna bedriva relevant undervisning. Jag vill också veta vad studenterna anser att lärarutbildningen bör bidra med för att de ska kunna bedriva undervisning i enlighet med mål formulerade i våra styrdokument.


För att inte styra studenternas tankar väljer jag att inte ge exempel på digitala verktyg eller kunnande som kan vara relevant för undervisningen. En “kryss-lista” skulle inte kunna vara heltäckande och då riskerar jag att missa något eller styra respondenterna för mycket. Sådana frågor skulle kunna ha karaktären av “Hur ofta använder du ...xxx… i din undervisning?” eller “Skulle du vilja använda ...xxx… i din undervisning?”. Jag hoppas få veta hur studenterna själva ser på både vilket kunnande de behöver utifrån vilka digitala verktyg de ser som relevanta för sin undervisning.


Båda enkäterna innehåller en kort introducerande text och två obligatoriska frågor där respondenterna uppmanas att själva formulera sina svar och ge exempel, s.k. “fritextsvar”. Utifrån svaren planerar jag en aktion för ett lektionstillfälle i F-3-kursen, möjligtvis också i kvällskursen, jag är inte helt säker på det ännu eftersom det beror på hur arbetslaget väljer att lägga upp undervisningen.

Jag har precis skickat ut enkäterna digitalt till studenterna i båda kurserna via den digitala plattformen som vi använder i kurserna och påminner också muntligt vid veckans lektioner, för då träffar jag både studenterna i kvällskursen och F-3-studenterna. Nu hoppas jag på riktigt givande svar!

Detta är enkäternas innehåll:


Texten nedan är en del av syftestexten ur Skolverkets förslag på ny kursplan i matematik som arbetats fram utifrån ett regeringsuppdrag för nationella it-strategier. (Du hittar förslaget här: bit.ly/forslagitstrat)


Vidare ska eleverna genom undervisningen ges möjligheter att utveckla kunskaper i att använda digitala verktyg och programmering för att kunna undersöka problemställningar och matematiska begrepp, göra beräkningar och för att presentera och tolka data.


Fråga 1
Om du ska undervisa i matematik så att eleverna ges möjligheter att utveckla kunskaper i att använda digitala verktyg, vad behöver du som lärare kunna? Ge gärna flera korta exempel.


(Fritextsvar)


Fråga 2
Vad anser du att lärarutbildningen ska ge dig för att du ska kunna bedriva undervisning i enlighet med syftestexten ovan? Ge gärna flera korta exempel.

(Fritextsvar)

Med den första frågan är min förhoppning att studenterna själva börjar fundera över den egna digitala kompetensen för att kunna formulera det behov och de önskemål som de har för att de i sin profession ska kunna leva upp till målen i styrdokumenten. Den andra frågan är främst till för min skull, för att jag som lärarutbildare ska kunna ge studenterna den utbildning de anser sig behöva. Den är inte minst viktig för min fortsatta planering av aktioner, eftersom jag egentligen bara ser detta projekt som en början på något som kommer att fortsätta även när kursen formellt är slut.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar