måndag 13 februari 2017

Skapa enkät - Vad ska jag fråga om?

Nu försöker jag hålla två spår i huvudet samtidigt: Dels att skapa en enkät och dels att planera för undervisning där digitala verktyg används. För båda dessa gäller att det jag gör måste vara "riktigt bra och genomtänkt". När det gäller lektionerna är jag ganska så säker på hur jag ska kunna synliggöra hur digitala verktyg kan användas för att stärka elevernas lärande i matematik. Jag återkommer till detta med lektionsplaneringar inför lektionerna.

Men vad gäller enkäterna så är jag inte lika säker på min sak. Vilka frågor ska jag ställa? Jag har tänkt att jag ska fråga något om studenternas egna inställning till digitala verktygs användande i matematik, men det är inte enkelt att formulera enkätfrågor som verkligen visar detta. En enkät kan inte vara för omfattande, den ska vara hyfsat lätt för mig att sammanställa men ändå ge studenterna möjlighet till någon form av kommentar så att jag kan hitta ev. kritiska aspekter (eller vad man kan kalla det).

Vilka frågor vill jag ställa? Det kan bli olika frågor till F-3-kursen som till kvällskursen, då det i F-3-kursen är heltidsstuderande som oftast inte har arbetat tidigare, särskilt inte som lärare, medan det i kvällskursen går studenter som arbetar som lärare och har egna klasser. De kan alltså få olika frågor. Eller är det bättre att jag väljer att skapa identiska enkäter för att jag ska få ett större samlat underlag?

Jag funderar och försöker läsa artiklar för att både inspireras och informeras om risker och möjligheter. Jag har tittat på ett antal gjorda undersökningar som t.ex. har använts i examensarbeten eller forskningsrapporter, men i samtliga enkäter ser jag tydliga brister. Exempelvis frågar man om vilka digitala verktyg som används, men inte hur de används, vilket ju är vad jag vill komma åt. Eller så frågar man om vad folk skulle vilja använda, men inte hur.

En idé jag har är att fråga om studenternas inställning - eller attityd - till användande av digitala verktyg. Det skulle kunna avslöja något intressant. Vill de använda digitala verktyg? Varför skulle de i sådana fall använda dem? Hur skulle de använda dem om de hade möjlighet?

Å andra sidan är det ju inte så att vi som lärare har hur stor valmöjlighet som helst när det gäller vad vi ska undervisa om och hur. I kursplanerna anges både syfte med undervisningen och centrala innehåll som undervisningen ska behandla. Att fråga om någon vill använda digitala verktyg är inte riktigt relevant eftersom det anges i kursplanerna att detta ska göras. Därmed blir frågan om varför de skulle använda digitala verktyg också irrelevant. Självklart för att följa styrdokumenten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar