fredag 3 februari 2017

Planering av aktion

Nu har jag en plan för hur aktionerna i de två olika kurserna ska se ut. I stora drag så här:


Kurser
F-3-kursen
Kvällskursen
Aktion
Vid två lektionstillfällen lägger jag in tydliga aktiviteter där digitala verktyg används. (Inför lektionerna ber jag studenterna ta med egna datorer, men jag bokar också iPads att låna ut.)
Ev. enkät till alla studenter för att undersöka studenternas inställning till användande av digitala verktyg i matematikundervisningen och den egna digitala kompetensen.
Enkät till alla studenter för att undersöka studenternas inställning (attityd) till användande av digitala verktyg och frågor om hur de själva använder digitala verktyg i nuläget och hur de skulle vilja använda digitala verktyg i matematikundervisningen. Frågor om deras digitala kompetens.

Vid en eller två träffar lägger jag in tydliga aktiviteter där digitala verktyg används. (Boka iPads)
Dokumentation
Någon typ av snabb utvärdering i slutet av lektionerna, t.ex. som “exit ticket” eller enkel enkät till alla studenter efter båda lektionerna är genomförda, eller vid kursens slut.
Filma eller spela in ljud (OBS! Se till att få tillstånd av studenterna!) från lektionen.
Djupintervju med några studenter efter båda lektionerna, eller möjligtvis både innan och efter.
Enkäter. En vid kursens början och en vid kursens slut.

Djupintervju med några studenter.
Utvärdering och uppföljning
Kan jag se att en eller ett par undervisningsinsatser får någon påverkan på studenternas inställning till användande av digitala verktyg i matematikundervisningen och/eller den egna digitala kompetensen i form av upplevd “säkerhet”?

Vilka aktioner behöver ytterligare genomföras? Hur?
(Samma typ)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar