tisdag 13 december 2016

Förvirrad? - Att byta forskningsfråga & för-cykler

Byta forskningsfråga

Den som läser den här bloggen är antagligen mycket förvirrad just nu. I mitt första inlägg presenterar jag en idé till forskningsfråga för min aktionsforskning. Den handlar om digital kompetens hos lärarstudenter och hur jag undervisar för att stärka studenterna vad gäller deras "didaktisk-digitala kompetens" så att de i sin undervisning kan jobba med digitala verktyg för att elever ska lära sig matematik bättre. I mitt andra inlägg skriver jag att den idé som jag hade från början istället handlade om kommunikation och hur min matematiska kommunikation i undervisningen kan göras tydligare. Syftet - som jag inte närmare nämnde - skulle vara att stärka studenternas lärande i matematik.

Så, vilken inriktning ska min aktionsforskning egentligen ta? Ja, jag planerar verkligen att byta ämnesområde för min aktionsforskning. Varför?

Efter Lindas auskultation och vårt samtal (i slutet av oktober) började jag tveka om kommunikation verkligen är det som jag upplever som min största utmaning i undervisningen. Egentligen är kommunikation en av mina styrkor. Som gymnasielärare fick jag höra av elever att jag var "bra på att förklara så att man fattar". Jag har alltid ansträngt mig hårt för att kunna sätta mig in i hur elever eller studenter tänker och jag vill också kunna förklara och få elever och studenter att bearbeta matematiska idéer och samband på olika sätt i min strävan att alla ska få möjlighet att förstå (något som man naturligtvis aldrig kan vara säker på!). När jag upptäcker att det finns elever, eller numera studenter, som i slutet av en lektion ändå visar att de inte hängt med är det inte ovanligt att jag skriver ett förtydligande av något slag i vår digitala plattform och hänvisar till fler källor med förklaringar eller kanske själv spelar in en film eller skapar ett kompletterande undervisningsmaterial. Har jag möjlighet återkopplar jag till innehållet vid nästa lektion.

Jag började tveka inför att ha en kommunikations-inriktning på mitt projekt. Det verkade dessutom bli väldigt svårt att formulera en distinkt forskningsfråga och sedan utarbeta en aktion för att förbättra det identifierade problemområdet, i synnerhet för en person som är helt oerfaren inom aktionsforskningsområdet. En erfaren aktionsforskare kanske skulle kunna formulera en fråga och planera för en väl avvägd aktion i området, men det började te sig allt för stort och "oformligt" för min del. Under de här veckornas funderingar - ja, under hela senare delen av hösten faktiskt - har jag dessutom haft en väldigt hög arbetsbelastning med mycket undervisning i skilda kurser, stor mängd bedömningsarbete (prov och inlämningsuppgifter) och många VFU-besök hos studenter ute på skolor. Aktionsforskningsfrågan fick inte sin beskärda del uppmärksamhet, det kan jag erkänna, vilket säkert också har bidragit till att jag inte helt kunde bena ut och formulera en relevant kommunikations-fråga.

För-cykler

I samma veva har jag fått ett allt ökande intresse för frågor som rör just digitalisering i skolan. När mina funderingar kring forskningsfråga väl var igång började jag mer eller mindre omedvetet förändra min egna undervisning, vilket jag nu i efterhand betraktar som något slags för-cykler för min aktionsforskning. Här är två sådana, kortfattat beskrivna:

För-cykel 1
I en av höstens kurser, en kurs inom grundlärarprogrammet med inriktning mot åk F-3, har vi haft en studiegruppsuppgift (ni hittar uppgiften HÄR) där studenter skulle recensera digitala verktyg, förbereda en alternativ eller kompletterande aktivitet, muntligt redovisa arbetet i gruppen samt avslutningsvis skriva en individuell reflekterande text där de problematiserar användandet av digitala verktyg i matematikundervsiningen. En mycket intressant uppgift.

Studenternas resultat på uppgiften visade att det inte är helt lätt för dem att problematisera användandet av digitala verktyg i just matematikundervisningen. I stor utsträckning skrev studenterna ganska allmänna reflektioner där de mer eller mindre problematiserade själva tekniken, t.ex. att det kunde bli fel på datorer och surfplattor, att internet kunde ligga nere just när man behövde eller hur praktiskt det är för elever att kunna dokumentera sina alster genom att fotografera. Allmändidaktiskt, men inte med koppling till matematikämnet. Den här uppgiften måste uppdateras ytterligare för att studenterna tydligare skulle se hur digitala verktyg kan användas för att stärka elevernas lärande i matematik. Min egna reflektion efter denna lilla för-cykel är att jag nu är mer medveten om att jag kommer att behöva presentera uppgiftens innehåll ännu tydligare för att detta syfte ska bli tydligare för studenterna nästa kursomgång.

För-cykel 2
I en annan kurs, en 30-hp-kurs för studenter inom ULV-projektet, kom mitt ökande intresse för frågor om digitala verktyg att innebära att jag under hösten planerade och genomförde lektioner om digital kompetens och programmering i matematik. Det hade inte funnits med på ett så uttalat sätt tidigare i kursen och därmed inser jag att detta också kan ses som en slags för-cykel som jag hoppas ha nytta av i aktionsforskningsprojektet. Mina studenter fick bl.a. skapa "analoga program", vilket bilderna från lektionen illustrerar:



När jag försöker reflektera över bytet av forskningsfråga är det naturligt att mitt val ändå hamnade inom detta "digitala" område. Det kan t.o.m. verka lite korkat att jag inte insåg det direkt eftersom frågor om skolans digitalisering länge har intresserat mig. Sedan förra hösten har jag med stort intresse försökt att följa med i händelseutvecklingen kring det regeringsuppdrag som Skolverket då fick för att ta fram nationella IT-strategier för skolväsendet i syfte att tydliggöra och förstärka dessa delar i läroplanerna. Ett förslag är nu lämnat till regeringen och man väntar på beslut för att därefter påbörja implementeringen av de reviderade läroplanerna.

Mycket intressant, inte minst för att förändringar i styrdokumenten också innebär att vi inom lärarutbildningen behöver förändra vår undervisning för att förbereda de blivande lärarna inför sitt lärararskap. Dessa frågor har alltså fått allt större uppmärksamhet av mig och då insåg jag plötsligt att min aktionsforskning rimligtvis också borde behandla detta eftersom jag själv är intresserad av området. Så jag ändrade inriktning. Nu återstår att tydligt formulera en forskningsfråga och planera för en första aktion. Och allt det andra som behöver föregå aktionen för att jag ska kunna dra några slutsatser och dokumentera mitt resultat. Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar