fredag 16 december 2016

Kursens första uppgift - Task 1

Redan innan jag skapade den här bloggen hade vi i kursuppgift att skriva ett fiktivt blogginlägg om vår professionella utveckling - "A professional reflective pathway blog" - där var och en av oss kursdeltagare mycket kortfattat skulle redogöra för den egna yrkesmässiga utvecklingen. Syftet var att synliggöra för sig själv sådant som har varit avgörande eller åtminstone i någon utsträckning har påverkat ens utveckling.

Uppgiften kändes ganska svår till en början. Jag är inte den typen av människa som tittar tillbaka och grubblar över det som har varit. Jag är ju en person som ser framåt och funderar över möjliga scenarier. En som planerar. En som fantiserar och drömmer. Nu skulle jag istället betrakta min yrkesmässiga utveckling sett i backspegeln. Har jag ens någon utveckling att se tillbaka på? frågade jag mig själv smått oroad. Det gällde att inte krångla till det och att inte ljuga, tänkte jag. Så jag skrev detta:




För dig som läser den här bloggen kan detta ge en bakgrundsbild av vem jag är som lärare idag. Eller vem jag tror mig vara. Gamla elever och kollegor kanske har en helt annan bild av mig. Men, det är trots allt min blogg och min aktionsforskning. Om jag ska kunna bli en bättre lärare så måste jag utgå ifrån min egna bild av min verklighet och verksamhet och min egna erfarenhet av desamma, det har jag förstått av kurslitteraturen (se t.ex. Rönnerman (2012) och McNiff (2002) under sidan Litteratur).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar