tisdag 20 december 2016

Djupt samtal - Nr 3

Linda och jag hade det som för min del blev det tredje djupa samtalet för ett par veckor sedan. Vi återvände i vårt samtal till orsakerna bakom mitt val att byta aktionsforsknings-område, från "kommunikation" till "digital kompetens". Linda kunde också hålla med om att kommunikations-området var problematiskt. Att sätta upp ett tydligt mål för en specifik aktion inom området skulle bli svårt eftersom kommunikationen i sig involverar fler än en part. Det finns alltså aspekter av kommunikationen - och hur väl den lyckas - som inte beror på mig och som jag inte heller kan påverka. Sådant som olika studentgrupper kan ha stor betydelse och göra att det blir svårt att utvärdera en viss aktions effekt. Vi har väldigt många olika studentgrupper som reagerar på skilda sätt i kommunikationssammanhang.

När jag nu byter område för min aktionsforskning kommer jag att kunna genomföra aktioner i samtliga kurser som jag undervisar i under vårterminen 2017. Aktionerna behöver inte vara identiska i de skilda kurserna och kan heller inte vara det, eftersom kursernas upplägg och innehåll är olika. Jag kan dock ha samma syfte med aktionerna, nämligen att hos studenterna synliggöra behovet av att matematiklärare har god digital kompetens så att de kan undervisa på sätt som stärker elevernas lärande i matematik. Undervisningen ska vara varierad och ska anpassas efter elevernas förutsättningar och behov, vilket också framgår av våra befintliga styrdokument. Enligt kursplanen i matematik ska eleverna få möjlighet att "utveckla kunskaper i att använda digital teknik för att kunna undersöka problemställningar, göra beräkningar och för att presentera och tolka data" (Skolverket, 2011, s. 62). Det är alltså tydligt att elever ska få använda digitala verktyg för att att tillägna sig kunskaper i ämnet matematik på olika sätt. Målet för mina kommande aktioner, hur jag än planerar dessa, är att studenterna i mina kurser ska inse att de behöver stärka sin digitala kompetens för att bli bra lärare. Jag behöver därmed också ha någon form av målformulering för att se till att jag i min undervisning också ger studenterna möjlighet att stärka sin digitala kompetens. På så sätt ska effekten av mina aktioner kunna mätas eller utvärderas.

Det återstår för mig att i detalj bryta ned mitt "större" mål till konkreta, mindre delmål där jag kan agera för att nå dessa mindre mål. Detta kommer att se olika ut i skilda kurser. Ett exempel: I F-3-lärarkursen har vi (som jag tidigare har skrivit) redan examinerande gruppuppgifter som behandlar användandet av digitala verktyg i syfte att stärka elevers lärande i matematik. Det jag kommer att behöva göra är att dels se över uppgifterna för att ev. göra förändringar som gör uppgifterna bättre anpassade till mitt önskade mål och dels själv bli ännu tydligare i min undervisning för att studenterna ska uppfatta olika aspekter av digital kompetens hos lärare. Utifrån bilden som Marica inspirerade till vid mitt förra djupa samtal måste jag se till att skilja på digital kompetens som är allmän och vardaglig, som gäller generellt för lärare och som dessutom är specifik i matematikundervisningen för att hjälpa studenterna att identifiera dessa nivåer eftersom jag vill komma åt den tredje nivån: digital kompetens i matematikundervisning. Är det möjligt, månntro?

I samtalet med Linda kunde vi gemensamt ge flera exempel på möjliga "aktioner" i en och samma kurs, men vi pratade också om vikten att välja ut en eller två mycket specifika saker som jag kan förändra och även utvärdera. Hela detta stora och spännande arbete ligger nu framför mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar